> Idea-apaja
 
Toukokuu 2016

Suoraan tuottajalta kuluttajalle ilman välikäsiä
Eeva Matilainen

Lähiruoan myynti- ja jakelumalli REKO:ssa (Rejäl konsumtion – Reilua kuluttamista) kuluttajat tilaavat lähiruokatuottajilta ruokaa suoraan ilman välikäsiä. Toiminta lähti pohjanmaalta vuonna 2013 ja levinnyt vauhdilla ympäri suomea. Thomas Snellman tutustui kumppanuus-maatalousmalliin Ranskassa ja mietti, miten mallin voisi toteuttaa Suomessa. Hän aloitti Reko-mallin kokeilun Vaasassa ja Pietarsaaressa. Tällä hetkellä REKO-renkaita Suomessa on 124 paikkakunnalla

”REKO-renkaat toimivat Facebookin kautta suljettuina ryhminä, joissa tilaukset ja toimitukset sovitaan. Usein REKO-torit ovat parkkipaikoilla, joissa on ilta-aikaan vähän käyttäjiä. Torin ”aukioloaika” on vain puoli tuntia. Sinä aikana tuottajat myyvät heiltä etukäteen varatut tuotteet. Ryhmät toimivat vapaaehtoisvoimin ja niiden ylläpitäjät eivät saa työstään palkkiota. REKO-toiminta on tarkoitettu suoraan tuottajan ja kuluttajan väliseen tuotteiden luovutukseen, ei jälleen myyjille ja välittäjille.

Lähiruokarenkaassa on tarjolla laaja kirjo erilaisia tuotteita, kuten jauhoja, ryynejä, salaatteja, hunajaa, yrttejä, leivonnaisia, marjoja, vihanneksia, lihaa, kalaa, makkaroita ja ternimaitoa ym.. REKO:ssa on tarjolla jopa thai-ruokaa, joka on kuitenkin valmistettu suomalaisista, lähellä tuotetuista raaka-aineista.

Tässä toimintamallissa asiakas saa mahdollisuuden itse tavata kasvattajan, viljelijän tai ruokansa tuottajan. Tuottajat järjestävät myös tutustumisia omiin tuotantopaikkoihinsa ja tiloihinsa ja asiakas voi myös sopia tuottajan kanssa suoraan, että käy katsomassa tuotantopaikkaa.

REKO-tuottajan toiminnan tulee olla avointa, rehellistä ja läpinäkyvää. Lähiruokarenkaassa suositaan luomua, eläinten hyvinvointia kunnioittavaa tuotantoa sekä käsityöläismäistä ja pienimuotoista elintarvikealan yrittäjyyttä. Tuottajat saavat asiakkailtaan palautetta suoraan toritapaamisessa tai facebook ryhmän sivuilla. Palaute on reaaliaikaista ja tuottaja saa heti mahdollisuuden vastata ja mahdollisesti korjata, jos palautteessa tulee moitteita tuotteen laadusta.

Perusperiaatteet:• Ei jälleenmyyntiä • Mahdollisimman läheltä • Eettistä tuotantoa – mielellään luomua • Avointa ja läpinäkyvää – tuotannosta on velvollisuus kertoa kuluttajille rehellisesti

REKO-ryhmät Suomessa https://www.facebook.com/groups/1596789097240563/?fref=ts

 REKO piirien koko vaihtelee. Esimerkiksi Uudenmaan läänissä kävijöitä on parhaimmillaan tuhansia illassa ja kysyntä ylittää tarjonnan. Näyttää siltä, että kyseessä ei ole vain muoti-ilmiö, toimintamalli kasvaa ja kehittyy koko ajan. Siitä on iloa sekä tuottajille että asiakkaille.

 

Ideapajan verkkosivulle

Ideapajan verkkosivulle
www.ornanet.fi
 

 Kirjoittaja Eeva-Marja Matilainen on restonomi ja pitkän linjan ruokapalveluammattilainen.

https://www.facebook.com/eevamarja.matilainen

www.sekopata.fi