> Idea-apaja
 
Toukokuu 2016

Henkisen hyvinvoinnin lisääminen
Hannu Tonteri

Näin kesän kynnyksellä sopii hyvin pohtia oman henkisen hyvinvoinnin edistämistä. Aihe on tärkeä, katsotaan sitä sitten työkyvyn ylläpitämisen näkökulmasta tai oman elämänhallinnan näkökulmasta. Henkisen hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tutkimusta on maailmalla tehty paljon. Aiheen tiimoilla vallitsee samanlainen tilanne kuin monella muullakin terveyteen liittyvällä sektorilla – kansalainen on helposti eksyksissä yksittäisten tulosten viidakossa.

Britit ovat tiivistäneet satoja hyvinvointitutkimuksia siitä, mitä voi tehdä oman hyvinvoinnin edistämiseksi jokapäiväisessä elämässä. Näihin hyvinvointisuosituksiin pätee sama idea kuin liikunta– ja ravitsemussuosi-tuksiinkin, nimittäin säännöllisyys. Jos teet asian kerran tai satunnaisesti, teolla ei vielä ole hyvinvointivaikutuksia. Vasta säännöllisyys tuo pysyviä hyötyjä.

Seuraavassa tutkimustietoon perustuvaa tietoa siitä, mitä voit tehdä hyvinvointisi eteen – joka päivä!

1. Liity. Rakenna ihmissuhteita. Positiivisissa ihmissuhteissa liikkuu hyvinvointiasi lisääviä asioita. Pienelläkin tuttujen ympyröiden ylittämisellä avaat itsellesi uusia mahdollisuuksia.

2. Liiku. Rasita kroppaasi omien kiinnostusten ja voimiesi mukaan. Rasituksen lisääminen kohtuulliseksi lisää hyvinvointivaikutuksia. Muista nauttia samalla.

3. Kiinnostu. Aito, aktiivinen mielenkiinnon kohde elämässä lisää hyvinvointia. Asia voi olla arkinen ja helposti toteutettavissa. Vaikkapa leipominen tai luonnon pienten ihmeiden seuraaminen voi lisätä hyvinvointia.

4. Käytä oppimiskykyjäsi. Kokeile vaikka jotakin uutta tai kaiva vanha kiinnostuksesi taas esiin. Oppiminen on palkitsevaa toimintaa ja tätä kautta lisää hyvinvointiasi. Oppimiskyvyille asetamme itse rajoitteita, aivomme eivät niitä aseta.

5. Anna. Tee toisten ihmisten eteen hyviä asioita. Pienistäkin teoista vointisi paranee. Tee vaikkapa vapaaehtoistyötä jonkun hyvän asian eteen, johon uskot. Vapaaehtoistyö auttaa kohdetta ja tuottaa hyvinvointi-vaikutuksia tekijälle. Omien tarpeiden siirtäminen välillä syrjään auttaa näkemään asioita toisten näkökulmasta.

Ideapajan verkkosivulle

Ideapajan verkkosivulle
www.ornanet.fi
 

© 2016 Hannu Tonteri